Monday 21 January 2013

wajarkah

qiarisyadealeiya

perasaan.....

-wajarkah sesoranng itu merasa tersisih tatkala si ibu langsung tak pernah ingat akan makanan kegemarannya?
-wajarkah si anak memendam rasa tatkala si ibu tidak menghiraukan kepulangannya? bukan minta di angkat setinggi mana, cukup hanya ucapan syukur atas kepulangannya....
-wajarkah si anak gundah gulana pabila cuba memberi secebis bantuan untuk membawa si ayah membeli keperluan dapur tapi tidak diendahkannya?? masih mahu untuk pergi dengan orang lain??
-wajarkan si anak sengsara jiwanya pabila hatinya terusik akan kata-kata yang kurang enak didengar datang daripada si ibu ?? bukan mengeji cuma kata-kata yang sedikit mengguris jiwa....mungkin nasihat barangkali...
-wajarkah .... wajarkah untuk beberapa perkara itu ?? untuk si anak terus merasa setiap kali kepulangannya ke kampung halaman tercinta?? wajarkah untuk dia memulakan coretan untuk meluahkan rasa hatinya?? wajarkan dia merasai sebegitu???

"mungkin kewajaran itu perlu jika dipandang dari satu sudut kesedaran iaitu realitinya dia hanya Anak Angkat pada keluarga tersebut, tetapi jika dipandang daripada satu sudut berlainan, mungkin ianya adalah tindakan yang tidak wajar kerana dia perlu sedar siapa dirinya, berdirinya dia di sini, bernafasnya dia di dunia ini adalah kerana kedua orang tua itu yang telah sudi membesarkanyya sehingga menjadi seorang manusia kerdil di bumi ini"



note : mungkin kekurangan itu boleh kita tutup tirainya dengan kelbihan yang pernah dia lakarka, sentiasalah memandang ke arah kanan anda kerana disitu datangnya sudut positif fikiran, memandang kekiri anda pula hanya perlu jika ia sekadar untuk dijadikan panduan bagi memperbaiki kesilapan yang pernah tercalit ketika waktu jahil mengintai kehidupan"


No comments:

Post a Comment